Els dies de la Candelera va començar a circular un manifest contra la construcció d’un mirador a Perafita, amb el lema “No necessitem cap mirador!”. Es podia llegir en cartells pels carrers del poble, i a través del Twitter del grup municipal a l’oposició, Poble Actiu Perafita (PAP-CUP), on hi deien: “després de la negativa del grup majoritari al Consistori de Perafita a fer una consulta popular per decidir si el projecte mirador tira endavant, el grup PAP hem començat a informar i fer campanya perquè sigui el poble qui ho decideixi.”
La negativa a la que fa referència el tuit es va produir en el Ple municipal celebrat el 21 de gener; aquell dia els tres regidors del PAP van votar a favor d’una moció per aturar el projecte, però la majoria dels quatre regidors de l’equip de govern (Junts per Perafita) fan que el projecte segueixi endavant.
Malgrat tot, el PAP segueix fent campanya per aturar el mirador, i de moment ha organitzat un berenar-assemblea i ja ha recollit més d’una cinquantena de signatures per aturar el mirador.

L’excusa del mirador
Tal com explica Ramon Casals, alcalde de Perafita, “no vam començar amb la idea de fer un mirador, sinó que volíem fer un sender, un passeig, arran de carretera fins el padró de Sant Agustí, i continuar-lo fins al pas de Busquets”. Una proposta recollida en el full de ruta de Junts per Perafita, i que segons Casals reforçaria “la xarxa de camins donant més seguretat als vianants”.
La Diputació de Barcelona estava disposada a finançar una part dels costos totals d’aquest sender, però calia trobar més fons. Casals explica que el Consell Comarcal d’Osona els va informar del projecte de la Xarxa de Miradors d’Osona, i que van veure el mirador com “una excusa per trobar diners pel sender”. D’altra banda, afegeix que els terrenys del mirador són del poble, i que l’obra permetria crear una zona d’aparcament municipal i “que la gent del poble pugui gaudir de l’espai”. Per aquest motiu, l’equip de govern va signar un compromís amb el CCOsona i es va unir al projecte.

Critiques al projecte
En els plànols del projecte inicial s’hi observen quatre grades de més de 10 metres o un ampli aparcament (vegi’s foto a la part superior). Malgrat la falta d’entesa dels dos grups municipals, tan Junts per Perafita com Poble Actiu Perafita coincideixen en trobar el projecte inicial “aparatós”, com diu Casals, o amb un “cost econòmic desmesurat” com el defineix el PAP en el manifest contrari al mirador. Casals assegura que “no hi ha cap projecte definitiu encara”, i afegeix que “preferiríem fer-ho més simple: enlloc de grades, bancs de fusta o amb pedra seca”.
Per la seva banda, i com es recull al manifest, el PAP troba que el projecte “és totalment prescindible i superflu”. Critiquen que “respon als interessos d’un model de poble basat en el turisme i no en l’arrelament”. Es pregunten si és “necessari” i si “respon a les necessitats de perafitencs i perafitenques”, i recorden que al poble hi ha “carrers per pavimentar, no tenim clavegueram pluvial ni depuradora municipal”. En el manifest acaben exigint l’aturada del projecte i demanant que es tinguin en compte “les mancances estructurals del municipi i la participació popular per a definir-les millor”.

A l’espera de finançament
El projecte de la Xarxa de Miradors d’Osona es va començar a desenvolupar l’any 2018, com explica Casals. Inclou actuacions en 6 poblacions, tres de les quals al Lluçanès: el Roc Llarg a Sant Bartomeu del Grau, els Munts a Sant Agustí de Lluçanès i l’envista dels Pirineus a l’entrada sud del poble a Perafita. Està previst que durant aquest 2020 es redactin els projectes definitius, i que s’executin durant el 2021. Malgrat tot no s’ha trobat tot el finançament necessari, i “encara no és segur que es faci”, com diu Casals.
El cost provisional del projecte és de 516.723,83 (IVA inclòs). D’aquests diners, un 41% està finançat amb un fons europeu (FEDER), un 25% amb una subvenció de foment del turisme de la Generalitat, i queda pendent aconseguir el 34% restant, que com explica Casals “intentem que ho subvencioni la Diputació, ja que és una obra que afecta carreteres, però encara hi treballem”. Casals afegeix que l’obra no competeix amb altres inversions necessàries, “per les que també estem treballant”, però també informa que el CCOsona els demana “avançar el cost de l’obra abans de fer-la, diners que es recuperaran un cop es cobrin totes les subvencions”.//