La Generalitat vol facilitar la creació d’habitatge als municipis rurals
La Generalitat de Catalunya ha aprovat un decret llei amb l’objectiu d’adaptar l’actual normativa urbanística a les necessitats dels municipis rurals.
El nou decret afecta tots els municipis del Lluçanès excepte Prats de Lluçanès, en queda exclòs perquè no té la categoria de municipi rural segons l’Estatut de municipis rurals.
Aquestes mesures pretenen agilitzar la creació d’habitatge a les zones rurals i reduir la burocràcia. Fins ara, la legislació vigent només contemplava un instrument per poder desenvolupar un planejament urbanístic, és a dir, perquè els pobles poguessin decidir com créixer: el POUM (Pla d’Ordenament Urbanístic Municipal). Amb el nou decret, la Generalitat dota els ajuntaments de municipis rurals de dues noves eines d’ordenació urbanística: el POUM rural; i les normes de planejament urbanístic —aquestes últimes només seran aplicables als municipis que no prevegin cap creixement—. Aquest nou POUM rural permetrà als municipis que vulguin impulsar creixements moderats fer-ho d’una manera més àgil i simplificada.
PRINCIPALS NOVETATS
El decret preveu que els municipis puguin crear un inventari de construccions en sòl no urbanitzable que permeti regularitzar-ne la situació i, alhora, establir nous usos, entre els quals hi ha la residència habitual de persones. També flexibilitza la reserva d’habitatge de protecció pública i estableix que aquesta pugui ser proporcional i adequada a les característiques de cada municipi, que quedaran així exempts de la reserva general que estableix la llei d’urbanisme. El decret obre la porta que els municipis puguin licitar de manera conjunta la redacció dels projectes d’obres i la seva execució. Els municipis que ho vulguin podran adherir-se a l’Energètica, l’empresa pública dedicada a la producció i el subministrament d’energies renovables a Catalunya. D’aquesta manera, l’empresa podrà actuar com a mitjà propi dels ajuntaments per desenvolupar projectes locals en matèria de transició energètica, com ara la creació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics.
IMATGE DE PORTADA: Al carrer de l’Alou de Sant Agustí de Lluçanès. Imatge del Consorci.
