La lluita com a ritual

LA PROPOSTA CULTURAL

MIQUEL CASADEVALL FRANQUESA

Fa uns dies, l’Arxiu Comarcal d’Osona penjava, a les xarxes socials, un cartell antic que recuperava per commemorar una data significativa: la convocatòria a les mobilitzacions de l’1 de maig de 1933 a Prats de Lluçanès.
En una primavera, l’actual, especialment vinculada a les mobilitzacions laborals, sobretot pel que fa al sector públic, però també amb altres esdeveniments importants propers (Pascual a Gurb o BekaertDeslee a Sant Boi), resulta especialment interessant esmentar i analitzar aquesta publicació en la proposta cultural d’aquest número.


El 1933, en ple bienni reformista (Segona República) i amb noms propis com el d’Azaña o Macià, a tot el país es vivia un període de transformació profunda, en què l’1 de maig prenia una importància simbòlica transcendental. Al Lluçanès, el sindicat agrícola La Falç del Lluçanès tingué un pes important en l’execució d’accions concretes (per exemple, prenent la farinera del poble en l’esclat de la Guerra Civil, 3 anys més tard) però també en aquesta construcció simbòlica de l’esperit obrer, una escomesa per a la qual s’uniria amb altres col·lectius com el Sindicat de l’Art Tèxtil.


Destaca, d’aquesta convocatòria, no només el to arengador del programa, sinó sobretot el concepte en si mateix que s’anuncia: les festes cíviques i populars. Si bé les festes majors, originalment, solien anar lligades al calendari agrari, a poc a poc van anar prenent un caire religiós, vinculant-les cada poble amb el seu patró corresponent. Una tendència que, de manera general, es va voler trencar durant la Segona República, atorgant-los una mirada no només laïcista, sinó també revolucionària. En aquest sentit, el sindicat, malgrat organitzar una gran manifestació cívica, incloïa també una orquestra, sardanes o un ball a l’Orient. Una mescla d’activitats que construïen aquest nou paradigma, en què el ritual no es devia als sants, sinó a la classe treballadora, essent el màxim exponent l’Aplec de germanor proletària; “Treballadors de la fàbrica, del taller, del camp i de tota mena, la vostra festa major és el PRIMER DE MAIG”.

Entrada similar