F: MVIÑAS

Els operaris ja han enllestit els accessos a la nova gasolinera de la C-62, amb un traçat diferent, que no entraria en el terme municipal d’Olost. Amb aquesta decisió, que ha permès seguir amb la construcció de l’estació de servei, els carrils d’entrada i sortida són una mica més curts que els previstos inicialment i només ocupen el terme de Sant Martí d’Albars, com defensen fonts coneixedores del projecte.
Des d’Olost, l’alcalde, Josep Maria Freixanet, també assegura que les obres només es produeixen en terme de Sant Martí d’Albars. Com explica, un tècnic ha confirmat que “presumptament” no han traspassat al terme olostenc, però en el cas que travessin al seu terme des de l’ajuntament presentaran “la corresponent denúncia a disciplina urbanística”.
Tot i això, les fotografies que acompanyen aquest text posen de manifest que si els accessos de la nova gasolinera no han entrat al terme d’Olost és perquè s’ha pres en consideració el límit marcat per l’Institut Cartogràfic de Catalunya (en blau), i no el que van aprovar en el POUM els dos municipis (en vermell). Tal com vam explicar LaRella número 480, el límit entre Olost i Sant Martí d’Albars no és el definitiu, perquè els ajuntaments no n’han acordat un d’oficial.

Crítiques d’Olost al canvi de traçat
La decisió d’escurçar els carrils no ha agradat a Josep Maria Freixanet, que assenyala que en el cas que les obres s’hagin adaptat per evitar la llicència de l’ajuntament olostenc s’hauria d’haver aprovat un nou projecte, i caldria que aquest fos autoritzat per la Direcció General de Carreteres, del Departament de Territori de la Generalitat. L’alcalde d’Olost no entén per què s’han pogut construir els accessos sense passar pel seu terme, tenint en compte que en el projecte inicial era necessari, i es mostra preocupat per la seguretat viària que implica aquest canvi.
Preguntat per LaRella, el Departament de Territori no ha aclarit si ha autoritzat cap modificació en el projecte.

Segueix la via judicial
Malgrat la propera obertura, l’Ajuntament d’Olost no cedeix, i continua la pugna per aturar les obres i el projecte. De moment, l’Ajuntament de Sant Martí no ha acceptat el recurs que Olost va presentar al nou Pla d’Ordenació Urbanística del Municipi (POUM). Paral·lelament, l’Ajuntament d’Olost ha tirat endavant diversos processos contenciosos administratius al respecte, perquè, diu Freixanet, “ni la Generalitat ni l’Ajuntament de Sant Martí d’Albars s’han volgut asseure a trobar solucions”.
Per Freixanet l’origen del conflicte va ser “autoritzar una estació de servei en una zona de protecció especial”. Afegeix que “més enllà d’estar d’acord o no amb la necessitat de construir una gasolinera” hi ha molts terrenys que no tenen aquesta consideració especial, i on s’hauria pogut dur a terme l’obra. En aquest sentit, no entén “el silenci d’altres ens al respecte”. Com explica, és la comissió d’urbanisme qui va prendre la decisió de donar el permís de construcció en una zona de protecció especial “i ara serà un jutge qui decidirà si aquesta va ser correcte”.

L’obertura, imminent
La gasolinera, amb el nom “Estació de Servei Sant Martí d’Albars” obrirà d’aquí a uns 10 o 15 dies, estarà oberta 24 hores i no hi haurà cap marca de petroli al darrera, com ha pogut saber LaRella. La botiga encara s’ha d’acabar de definir, però fonts coneixedores del projecte expliquen que tenen intenció de vendre-hi productes del Lluçanès.
Caldrà veure quin recorregut tenen els processos que tira endavant l’Ajuntament d’Olost per aturar el projecte, però l’obertura de l’estació de servei és imminent, i cada vegada es fa més notori que la resolució del conflicte es produirà quan els sortidors ja estiguin dispensant gasoil i gasolina.//